Kedves Vendég!
Köszönöm érdeklődését, remélem tetszeni fog, amit itt talál. A szöveg saját szerzeményem, úgyszintén a képek nagy része is, kivéve néhányat, amelyeket a férjem, Zoltán Ferenc készített. Kérem, ne használja őket az engedélyünk nélkül!

2010. március 22., hétfő

Hagymások átültetése

A hétvégén egy csomó apróságot át- és elültettem. A leglényegesebb közülük a két hagymás növényünk, amelyek nem télállóak, úgyhogy a pincében szoktak telelni, szárazon, a cserépben. Aztán kora tavasszal kiszedem, és átültetem ôket friss talajkeverékbe, jól beöntözöm, majd várok, amíg megjelennek az új zöld hajtások, és csak akkor öntözöm újra. De az átültetés után már a pincénél sokkal világosabb lépcsôházban várják a május elejét, amikor kiköltöznek az erkélyre.

Az az igazság, hogy minden évben más talajkeveréket készítek ezeknek a növényeknek, mert nem rohangálok hozzávalókért, ami van itthon, abból kutyulom. A két legfontosabb szempont, hogy legyen benne némi tápanyag is (bár majd úgyis kapnak tápoldatot) és NAGYON laza legyen. hogy ne legyen gond az öntözéssel. Az idei talajkeverékem: 
  • egy kevés a régi földjükbôl
  • egy kis humusz (kertészetben vásárolt – erre majd visszatérek!) – az egész mennyiség kb. 1/4-e
  • bolti virágföld (tôzegalapú, "általános")
  • sok perlit (az egész mennyiség kb. 1/3-a)

Habranthus robustus

A házunkban lakó kedves szomszéd hölgytôl kaptam két éve 5 hagymát. Sajnos annyira kedves, hogy télen lent a pincében idônként megöntözi a növényt, így nem tud teljesen "elaludni", és ilyenkor már javában hajt. Ennek nem örülök, mert így nehezebben viseli az átültetést is, és szerintem azért is nem virágzik aztán olyan intenzíven, ahogy azt elvárnám a hagyma méret alapján.  Arról nem is beszélve, hogy a hagymák feketék voltak most a nedves földtôl, úgyhogy nem tudtam róluk normális képet készíteni.
De hiába magyaráztam el neki már kétszer, hogy hagyja békén az enyémet, összeveszni meg nem akarok vele. A vastag kavics takarás megvédi a talajt a teljes kiszáradástól, de ô ezt nem érti meg, mert az övé csupaszon van, ráadásul sokkal sekélyebb virágládában, mint az én cserepeim.
Az öt virágzó méretû (min. 6 cm kerületû) hagymából két nyár alatt 10 lett, és még sok apró sarjhagymát szedtem le róluk az idén is, amelyek egy részét tovább nevelem.

Nerine bowdenii

Ez a növény a Csapody körbôl származik. Két hagymát kaptam tavaly tavasszal, egyik sem volt még virágzó méretû (min. 12 cm kerület). De a nyáron azzá neveltem ôket, és még leszedtem most róluk három kis sarjat is, mindhármat szép, egészséges gyökérzettel. Kíváncsian várom az októbert, fognak-e virágozni a nagyok.
Érdekes a Nerine, mert nálunk nem igazán télálló, ezért a magyar hagymás szakkönyvek szerint a kertben mélyre kell ültetni, csak akkor telel át. CSAKHOGY, az angolok meg azt hangsúlyozzák, hogy ha mélyre ülteted, akkor nem virágzik. A hagyma fölsô 1/3-a kint kell hogy legyen a talajból, akárcsak az amarillisznél, mert nagyon levegôigényes. Ezt nem szakkönyv írta, hanem több kertész, saját tapasztalat alapján, különbözô angol fórumokon. Mivel én amúgyis cserépben nevelem, ezt a módszert követem, aztán meglátjuk. A felsô 1/3 részt csak kaviccsal takartam.

Minden beültetésemet kaviccsal vagy fenyôkéreggel takarom. Attól függ, mi illik jobban az adott növényhez, vagy mi jobb neki. Egyrészt sokkal szebb, nem szeretem látni a csupasz földet a növények körül. Másrészt védi a kiszáradástól. Harmadszor pedig így sokkal könnyebb öntözni.

Visszatérve a kertészetben vásárolt humuszra:
Biohumusz néven árulják, fekete zacskóban. Nem tudom, mit takar ez a fogalom itt, de az minden esetre tetszik, hogy fel van tüntetve rajta a tápanyagtartalom, és ez éppen olyan, amilyen nekem kell, vagyis kálium-túlsúlyos. De az az igazság, hogy egy csomó növényem kirohadt, amit ezzel dúsított keverékbe ültettem. Például ciklámenek és májvirágok. Mivel tavaly nagyobb adagot megvettünk és kidobni nem akarom, most fertôtlenítve használom. Nem a mikróban fertôtlenítem, mert azt a szagot nem szeretném szívni a konyhában, amivel ez jár. Egyszerûen beleteszem egy vászonzsákba meg egy vödörbe, forralok egy fazék vizet, azt ráöntöm, és hagyom állni benne vagy negyed órát. Ezután felakasztom és hagyom lecsöpögni és megszikkadni. 3 nap alatt annyira szikkadt, hogy már használható. Keveset használok belôle, az össz talajkeverékhez csak olyan 1/4-1/5 arányban adagolom.

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

Én nem csinálok semmit vele nem szedem szét csak át ültetem mindig egy nagyobb cserépbe a ha már el érte a szélét, hagymákat nem takarom semmivel csak a gyökér van a talajban. Áprilistól- augusztusig rendesen öntözöm szeptembertől-októberig csak ép hogy öntözöm mivel már levél nincs csak a virágzáshoz kell a nedvesség (halottak napján van a fő virágzás) és tavaszig öntözés nélkül pihen fagymentes helyen +10 fokon.
Egy 50 cserépben akár 25 szál virág is lehet.