Kedves Vendég!
Köszönöm érdeklődését, remélem tetszeni fog, amit itt talál. A szöveg saját szerzeményem, úgyszintén a képek nagy része is, kivéve néhányat, amelyeket a férjem, Zoltán Ferenc készített. Kérem, ne használja őket az engedélyünk nélkül!

2014. január 15., szerda

Téli örömök

Azt hiszem tavaly (vagy tavalyelőtt?) már volt egy ilyen című bejegyzésem, úgyhogy direkt csinálom.

Remélem, hogy az én jókívánságaim híján is minden kedves olvasómnak kellemesen teltek az ünnepek és boldog az új év. Sűrű lett az életünk mostanában, mert úgy tűnik, hogy végre lesz saját lakásunk, mi több, még némi kert is hozzá. Mindez úgy, hogy még el sem kell költözni. De tenni- és gondolkodni való akad bőven, úgyhogy nem is annyira fizikailag, mint inkább agyilag nem fér mostanában sok blogolás az életembe.

Hanem azért csak muszáj most egy kicsit megint dicsekednem az orchideáimmal. Nagyon jól kitaláltam annak idején, hogy ezek sok örömet fognak nekünk okozni a sötét téli napokon. Bár az idei tél egyelőre sem fagyot sem havat nem hozott, sötét azonban van bőven. De ahogy már említettem ősszel, az orchideák egy része – a fényigényesebbek – kapnak mesterséges fényt.


Ledes lámpákkal oldottam meg, mert azok keveset fogyasztanak, és a spektrumuk egyenletes, nem "csíkos", mint a kompakt vagy egyéb fénycsöveké. Igaz, az áruk olyan, hogy a férjem szerint előre fizeti ki az ember azt az áram mennyiséget, amit egy normál izzó egy év alatt elhasználna, ha így, mint ezek, egész nap ég. Ugyanis a szürke napokon bizony kb. reggel 8-tól este 9-ig világítok. Ha netán van napsütés, akkor csak délután 4 fele kapcsolom fel, amikor már túl gyenge a kintről jövő fény.
Amint a képen is látszik, van egy vörös – vagy inkább lila – színű reflektor (vörösebb a fénye, mint a képen), és egy ún. hideg fehér "kukorica izzó". A reflektort úgy találták ki, hogy vörös és kék ledek vannak benne, bár a vörösből kétszer annyi, ezért inkább vöröses a fény. A növényeknél a vörös fény a virágzást segíti, a kék pedig a zöld részek növekedését.
Volt, aki azt mondta, hogy "de hiszen a természetben sem vörös és kék fényt kapnak". Valóban nem. Ott napfényt kapnak, de a napfénynek ők nagyjából ezt a két komponensét hasznosítják. Én pedig napfényt nem tudok biztosítani, ezért aztán adok kéket és vöröset. 

Hadd jegyezzek meg itt zárójelben valamit. Többször hallottam már laikusokat azzal jönni, hogy "de hát a természetben sem..." Na és? A természetben nem minden ideális minden növény számára, az evolúció lényege pont az, hogy az élőlények megpróbálnak alkalmazkodni az adott körülményekhez, hogy fennmaradhassanak. És nyilván egy csomó elpusztul közben. Beszéltem már olyannal, aki járt trópusi esőerdőben, és látott trópusi orchideákat az élőhelyükön. Azok az orchideák nem szépek, nem egészségesek, és nem csak virággal vannak tele, hanem mindenféle csúf gomba- és egyéb betegségekkel. Mi nem ilyen orchideákat akarunk nevelni, és nem akarjuk, hogy a nehezen beszerzett kevés növényünk elpusztuljon. Ezért próbálunk nekik olyan körülményeket teremteni, amelyek ugyan az eredeti élőhelyi körülményeken alapulnak, de abból csak az ideálisat vesszük át, hogy a növénynek már ne kelljen alkalmazkodni. Nem biztos, hogy néhány év alatt sikerülne ez neki, ha a társainak esetleg évmilliókba telik.

A két ledes fényforrás egyenként 18 illetve 20 wattos, de a fényerejük kb. a 100 wattos normál izzóénak felel meg. Ha valaki pótfényt akar növények számára, nagyon fontos a nagy fényerő, különben nem sokra mennek vele a kedvencek. Ahogy a fenti képen is látszik talán, még ilyen teljesítménynél sem lehet nagyobb a távolság a fényforrás és a növények között, mint kb. 60-80 cm, különben csak kidobott pénz az egész.
A normál szobai izzó pedig három okból nem jó:
1. Sárgás fényét a növények nem igazán tudják használni,
2. Nagy a fogyasztása,
3. Nagyon fölmelegszik, és ha ilyen közel tesszük, még meg is égeti a növényt.


Egy szó, mint száz: az orchideáim hálásak a pótfényért. Szépek, egészségesek, fejlődnek, és ami a legjobb: mostanában már folyamatosan virágzik valami.

FÖNT EGY SÖTÉTBORDÓ SZÍNŰ DENDROBIUM PHALAENOPSIS HIBRID, A THAI BLACK NEVŰ FAJTA.
A VÖRÖS FÉNY MIATT NEM ANNYIRA SÖTÉT A VIRÁGA, MINT A VALÓSÁGBAN.
A KIS KÍGYÓKBÓLPEDIG  EGYSZER MAJD GYÖNYÖRŰ PAPUCSORCHIDEA (PAPHIOPEDILUM) VIRÁGOK LESZNEK.
SZÓ AMI SZÓ, IGEN LASSAN FEJLŐDNEK, VISZONT A VIRÁG IS MÁSFÉL-KÉT HÓNAPIG TART.

AMIKOR KINT SÜT A NAP, AKKOR NEM KELL A LÁMPA.
A CSÜNGŐ TARTÓBAN LÉVŐ PILLEKOSBORNAK MEG AMÚGY SEM KELL,
ANÉLKÜL IS ONTJA A VIRÁGOKAT. ÚGYHOGY AKI "CSAK" PHALAENOPSIS HIBRIDEKET TART,
ANNAK NEM KELL PÓTFÉNYRŐL GONDOSKODNI, HA VAN EGY VILÁGOS ABLAKPÁRKÁNY.

EZ EGY KIS MINI PHALAENOPSIS.
NEM IGAZ, HOGY NEHÉZ TARTANI, DE NÁLUNK MOSTANÁIG CSAK
ÉVENTE EGYSZER VOLT HAJLANDÓ VIRÁGOZNI.

ŐT KARÁCSONYRA KAPTAM.

Az alábbi pedig egy hidegházi szépség. Ez azt jelenti, hogy a tél folyamán kifejezetten hidegben (de fagymentesen) kell tartani, és nagyjából szárazon, mert csak akkor lesz hajlandó tavasszal virágozni. Viszont igen fényigényes télen is. Csakhogy idén ősszel valahogy az időjárás megzavarta, mert már októberben megjelentek a bimbói. Nem voltam egyedül ezzel, mint utóbb kiderült, másoknál is ez történt. A hideg, de világos lépcsőházban tartottam, kb. 10 fokon november óta. Óva intettek tőle, hogy bimbós állapotban behozzam a lakásba, mert ledobálja őket a meleg hatására. De mivel a karácsonyi kaktusznál már rájöttem, hogy nem a meleg, hanem a fényhiány az, ami bimbóhullást okoz, ezért úgy döntöttem, kipróbálom, hogy ez a növény hogyan reagál. Behoztam hát az ablakpárkányra, ahol meleg van, de – mint már említettem – vörös és fehér pótfény. És láss csodát, nem dobálózott, hanem gyönyörűen kinyílt minden virág.

DENDROBIUM KINGIANUM
Ausztráliai eredetű faj, és inkább rózsaszín-bíbor szokott lenni a virága, a fehér ritkább, de szerintem nagyon szép. Így néz ki közelről:

MÁR-MÁR KELLEMETLENÜL ÉDESKÉS ILLATA VAN.

És végül mutatnék még néhányat kedvcsinálónak, amelyek az ősz folyamán virágoztak. Virágzó állapotban vettem őket és sajnos már elnyíltak, de remélem jövőre sikerül újra kivirágoztatni.

Két miniatűr:

SOPHRONITIS CERNUA

AERANGIS BILOBA
NOS, ENNEK AZ ILLATA NEM OLYAN KELLEMES, MINT AMILYEN GYÖNYÖRŰ A VIRÁGA...
ELŐSZÖR NEM ÉRTETTÜK A PÁROMMAL, HOGY MITŐL VAN REGGELENTE KISSÉ TRÁGYASZAG A LAKÁSBAN.
SZERENCSE, HOGY CSAK ÉJSZAKA ILLATOZIK.

Az alábbinak viszont állítólag vaníliás csokoládé illata van... Maradjunk annyiban, hogy édeskés, de kellemes.

ONCIDIUM 'SHARRY BABY'

6 megjegyzés:

Kavics írta...

Szia! Nagyon szép a gyűjteményed és örömmel olvaslak, sok az érdekes info a számomra! Szerény orchidea-gyűjteményemben (23 db) többnyire PHALAENOPSIS található, de van 2 papucsorchideám és a büszkeségem most egy lila DENDROBIUM PHALAENOPSIS, aki mindenféle extra nélkül(mesterséges fény, stb.) mostanra virágba borult. 2 fiát választottam le az ősszel róla(azóta szépen erősödnek) és az anyatő most virágzik, amire nem is számítottam. Hűvösebb helyen van (ablakpárkány) a többihez képest. Talán ezért?

Józsa Kata írta...

Szia. Vannak orchideák, amelyeknek jót tesz a nappali-éjszakai hőmérséklet különbség, akkor jobban virágoznak. Őszintén szólva nem tudok róla, hogy a Den. phalaenopsis ezek közé tartozna. Én inkább úgy vettem észre, hogy ha a nyár folyamán sok fényt és vizet kap, szép, erőteljes, vastag bulbái fejlődnek, akkor virágzik. Egyesek szerint elegendő fény hiányában ő is ledobja a bimbóit, de ebben szerencsére nekem még nincs tapasztalatom. Minden esetre úgy látszik, jó helye van Nálad. És talán érzi, hogy szereted! :)

Kavics írta...

:-) Minden bizonnyal :-) Szeretem mindet, mert ilyan "hálás" szobanövénnyekkel még nem rendelkeztem. Amit karácsonyr kaptál, én olyat október közepén kaptam és még most is pompázik, szerintem rekordvirágzást fog nálam elérni. Bár nálam folyamatosan nyílnak, télre egy pici pihenő érezhető, a virágzás ideje rövidül, de már mind tele van vastag bombókkal.

Józsa Kata írta...

Igen, télen a fényhiány miatt tartanak némi szünetet, mint az afrikaiibolyák. És ilyenkor a bimbók is sokkal lassabban fejlődnek.

Juhmeli írta...

Végre ideértem és nem csalódtam. Gyönyörűek a virágaid. Meg a fatuskók. Az egész dzsungelkert az ablakban. Látszik, hogy milyen figyelmesen, odaadóan gondoskodsz róluk. Ilyenkor mindig elfog a lelkiismeretfurdalás, hogy én meg nem. Nálam még mindig az a kettő van, amik eddig is. A rózsaszín virágzik, de a fehér is él. Lehet szerzek számukra egy kis tápoldatot. Te használsz ilyesmit? Van értelme az orchidea tápoldatnak.?Vagy csak reklámfogás?

Józsa Kata írta...

Kedves Meli, örülök, hogy tetszett. Nem hiszem, hogy lelkiismeretfurdalásod kéne hogy legyen. Te inkább a kerttel és a gyerekeiddel vagy elfoglalva, éppen elég az, és ér annyit, mint egy ilyen ablakkert. Én azért csinálom, mert van rá idôm és élvezem, kikapcsol, nem kötelesség, hanem lelki felüdülés. Ha már csak kötelesség lenne, nem csinálnám.
Ami a tápoldatot illeti, nehéz kérdés. Én használom a Vitaflóra orchidea tápoldatát. De hogy mi lenne, ha nem használnám, abban nincs tapasztalatom. Tény, hogy beszéltem már olyan orchideásokkal, akik "nem nagyon" használnak tápoldatot, mégis sikeresen tartanak sok különleges növényt. Az is tény, hogy a vadon élô trópusi orchideák nagyon kevés tápanyaghoz jutnak. Az is tény, hogy az ember által alkotott és üvegházban nevelt lepkeorchidea hibridek rendszeresen tápozva vannak, tehát ehhez szoktak hozzá. Éééés még az is tény, hogy anyukám csapvízzel öntözte, és soha nem tápozta az egyetlen lepkeorchideáját. Ez a növény már vagy 3 éve szinte folyamatosan virágzott, de most, a legutóbbi virágokkal együtt hirtelen meghalt a növény is. Egyébként már nagyon látszott rajta nyáron is a rossz kondíció, sárgultak a levelei, és nem hozott újakat. Szabályszerûen halálra virágozta magát, van ilyen.
Szóval én azt mondom, hogy ha valaki hosszabb távon egészséges növényt akar, amely évente kétszer, vagy esetleg háromszor is virágzik (most csak a lepkékrôl beszélek!), de közben szép zöldek a levelei és újakat is hoz néha, akkor igenis adjon neki hellyel-közzel tápoldatot. Nem kell gyakrabban és nem kell többet, mint amennyi a falkonra van írva. És állítólag azért fontos, hogy kifejezetten orchidea táp legyen, mert más tápoldat esetleg lúgosíthatja a közeget, de az orchideáké valahogy úgy van kitalálva, hogy nem lúgosít. De ezt sem tapasztalatból tudom, sajnos.
További sok sikert, és örülök ha erre jársz, de semmiképp sem szeretnék lelkiismeret furdalást okozni. :)