Kedves Vendég!
Köszönöm érdeklődését, remélem tetszeni fog, amit itt talál. A szöveg saját szerzeményem, úgyszintén a képek nagy része is, kivéve néhányat, amelyeket a férjem, Zoltán Ferenc készített. Kérem, ne használja őket az engedélyünk nélkül!

2015. február 4., szerda

Rendíthetetlenül

Elég sok hó esett nálunk az elmúlt csütörtökön, valószínűleg 20 centi körül. Egy része már eltűnt, a többi makacsul maradni akar.



De nem időjárási helyzetjelentést akartam adni most, hanem egy kicsit elképedni azon, hogy mit ki nem bírnak ezek a kora tavaszi virágok, ha már egyszer elhatározták, hogy nekik elő kell bújni.
Néhány napja, még a Porcukor, vagyis a nagy havazás kezdete előtt mutattam a két derék ciklámen virágot. És most, miután a hó nagy része elolvadt, ők ott állnak sértetlenül, két kis rendíthetetlen ólomkatona:



Tulajdonképpen nem értem, miért jó nekik ilyen korán kinyílni, hiszen ki mást csalogathatnának ilyenkor rajtam kívül? A rovarok még mélyen alszanak. Igaz, a ciklámen virág egy kis szél hatására saját magát meg tudja porozni, már ha egyáltalán elég meleg van ahhoz, hogy megérjen a pollen.
Talán a hunyor is...
Itt az elesett, ám nem halott harcos:

FEKETE HUNYOR

Ahogy elnéztem ezt a képet, hirtelen eszembe jutott valami. Én is gondolkodtam már azon, de más is, hogy kertjeinkben, üvegházainkban miért nem tud a fekete hunyor hervadó virága rózsaszínre színeződni, mint ahogy azt gyakran az élőhelyén látni. Ezen a növényen íme megindult a rózsaszínesedés. Azt hiszem, semmi köze ennek a termékenyüléshez, hiszen nálam hozott már magot anélkül, hogy színeződött volna. Erős a gyanúm, hogy a virágzáskori sok napsütéssel párosuló hideg, vagy langyosabb és kifejezetten hideg idő váltakozása, esetleg a fagyos éjszakák a nappali napsütés után. Hiszen miért színeződik pl. a kövirózsák levele télen vörösre, különösen ha napsütésnek, és egyúttal fagynak is ki vannak téve? A védekezés céljából kialakuló antocián pigmentek miatt! Akkor miért ne színeződhetne a hunyor virág is ugyanígy, ugyanezért? Talán a virág is védi  a sejtjeit az erős napsugárzástól és a hidegtől, akárcsak a levél. Ha tavasszal kezd virágozni, amikor már nincs annyira hideg, vagy ha üvegházban, verandán tartjuk, ahol nem fagy, ott nem kell színeződnie.

Lehet, hogy nem én találtam fel a spanyol viaszt, csak eddig nem tudtam róla, hogy már feltalálták...



2 megjegyzés:

Kavics írta...

Aranyosak a ciklámenek a hóban :-) Miért nyílnak ilyen korán nem értem én sem, és mégis. A természet titkai.

Nyözö írta...

Gyönyörűek! Nekem is lesni kellene már a hunyorokat a kertben, de felénk még meg is maradt a 20 cm hó, na és mostanság lett annyira hosszú a nappal, hogy még világosban érjünk haza. :) remélem lesz virág...