Kedves Vendég!
Köszönöm érdeklődését, remélem tetszeni fog, amit itt talál. A szöveg saját szerzeményem, úgyszintén a képek nagy része is, kivéve néhányat, amelyeket a férjem, Zoltán Ferenc készített. Kérem, ne használja őket az engedélyünk nélkül!

2010. december 15., szerda

Ciklámen problémák

Kártevők s kórokozók keserítik a ciklámenjeink életét, és ezáltal persze az enyémet is.
Kezdjük a kórokozóval, ami tulajdonképpen csak egy feltételezés.

Két vagy három éve kaptam Angliából két Cyclamen graecum gumót. Valaki felszámolta a gyűjteményét, és az SRGC fórum tagok között szétosztogatta a gumókat, jelezve, hogy el vannak hanyagolva, rossz állapotban, de azért élnek.
Elültettem, nevelgettem, szeretgettem, és minden évben szép leveleket hajtottak, de virágot egyelőre nem hoztak. A kettőnek kétféle, nagyon szép mintázatú levele van. Tavaly októberben így néztek ki:

Cyclamen graecum

Az idén nagyon későn hajtottak ki, erről már mutattam képet egy előző bejegyzésben. És aztán nagy nehezen kifejlődött néhány gyatra, torz levél. A tavalyihoz képest most ilyen volt a látvány (igaz, a kép pont fordított állásban készült most):


Közelebbről:



Úgy döntöttem, kiszedem a cserépből, és megnézem, hogy mi történik odalent a föld alatt, mert valami egyértelműen boldogtalanná teszi ezt a két növényt. De a közeg jó szerkezetű és csak enyhén nedves volt, rothadásnak vagy kártevőnek nyomát se találtam.


Igaz, hogy fejlődni nem sokat fejlődtek, amióta megjöttek hozzánk, különösen a kisebbik, talán nem is hozott új gyökereket azóta. Már ez is egy kicsit gyanús.


Közben, a képek segítségével konzultáltam egy rovarász-kertész barátommal, ő javasolta, hogy a gyökér belsejét is nézzem meg, de a metszet alapján egészségesnek tűnik, nincs benne körkörös vagy más barna folt, ami gombafertőzésre utalna:


A ciklámen gumót és sok más gumós vagy hagymás növény föld alatti szervét károsíthatja egy ormányos bogár, az Otiorrhynchus sulcatus. Lárvái teljesen felzabálhatják a gumót, mint ahogy az a János képein látható. Érdemes végignézni ezt a néhány képet. 
De itt nálam úgy tűnik, nem erről van szó, hiszen nem találtam lárvát, és a gumók is teljesen épek, kemények voltak.
Így aztán csak arra tudtunk gondolni, hogy vírusfertőzött a növény, ami ellen sajnos nincs gyógyszer. A szakirodalom szerint a ciklámeneknél nem annyira gyakori a vírusfertőzés, de azért előfordul. A tünetek a virágon lennének a legegyértelműbbek (csíkozott virág), de hát sajnos virág nincs.
Minden esetre átültettem a két növényt, és adok nekik még egy évet. Ha jövőre is ilyen levelet hajtanak (ha egyáltalán hajtanak), akkor sajnos meg kell válnom tőlük. A vírusfertőzött növényeket a kertészek könyörtelenül elpusztítják, mert ha átterjed másokra, igen nagy károkat okozhat. Védekezni ellene nem lehet, csak megelőzni a fertőzést, amelyet levéltetvek és más szívogató kártevők terjesztenek elsősorban, a növényi nedvek átvitelével, de átvihetjük mi magunk is munkaeszközzel, kézzel, stb. a beteg növényről az egészségesre.


A másik jelenlegi gond egy kártevő. Egy szeptemberi bejegyzésben mutatott ciklámen magoncok levelét igen elcsúfította valamilyen hernyó (talán több is):







Van olyan levél, amelyen "csak" hámozgatás látszik:



Ezek a magoncok a két ablak között telelnek, szépen egymás mellett. Tegnap aztán ráakadtam a (egy?) tettesre. Bodor János szerint (linkje följebb) ő egy bagolylepke lárvája. Megbeszéltük, hogy János fölneveli, és akkor majd egész pontosan meg tudja majd határozni a fajt.
Minden esetre adtam neki kaját a zárkájába (= gyógyszeres doboz). Egy közönséges "szobai ciklámen" levélkét tettem be neki, és félóra alatt ezt művelte vele:


Ez a levél olyan 2 cm átmérőjű volt. Ma reggelre aztán egészen elfogyott. Maga a hernyó így néz ki közelről:


Hát... vannak szép hernyók, de ez nem tartozik azok közé.

Leginkább azokat a magoncokat féltem, amelyeknek még csak egyszem sziklevele van, és azt is megdézsmálta. Próbálom figyelni őket minél gyakrabban, hogy ha vannak bűntársak, azokat is elkaphassam. Mást sajnos nem nagyon lehet tenni.


A következő nem kártevő, nem is kórokozó, egyszerűen csak fényhiány. Ezeket a ciklámeneket, az előzőekkel ellentétben, virágüzletben lehet kapni, mindenki ismeri. Normálisan valahogy úgy kellene kinézniük, ahogy ezen a nyári képen,


de fényhiány miatt most egészen csüngő habitust kezd felvenni a növény:



A végére azért hagytam egy kis jó hírt is: három bimbó van a Cyclamen pseudibericum magoncon, már készülődik a tél végi virágzásra:




Nincsenek megjegyzések: