Kedves Vendég!
Köszönöm érdeklődését, remélem tetszeni fog, amit itt talál. A szöveg saját szerzeményem, úgyszintén a képek nagy része is, kivéve néhányat, amelyeket a férjem, Zoltán Ferenc készített. Kérem, ne használja őket az engedélyünk nélkül!

2010. november 22., hétfő

Fekete hunyor (Helleborus niger)

Nyőző – előző bejegyzésem kapcsán feltett – kérdésén felbuzdulva kedvet kaptam, hogy írjak a fekete hunyorról is pár mondatot. Tulajdonképpen az egyik kedvenc virágom, ehhez képest meg sem említettem a "tíz"-ben...

A hunyorok egy ősi nemzetség, a növényrendszertan elején kaptak helyet, a boglárkavirágúak rendjében, a hunyorfélék (Helleboraceae) családjában.
Ennek megfelelően a "szirmok" valójában a csészelevelek, a sziromlevelek pedig mézfejtőkké alakultak. Az alábbi képen a porzók mögött jól láthatók ezek, kis zöld csövecskék:


És az is látható a képen, hogy a porzók és termők száma sok, mint ahogy a boglárkavirágúaknál ez szokás.

A virág mögött lévô levélkék tehát nem csészelevelek, hanem ún. murvalevelek:


Termése tüszőcsokor. Termésérés idején a virágtakaró levelek szép rózsaszínűre színeződHETnek. Legalábbis a természetes élőhelyén így szokott történni. Kertekben sajnos nem mindig. Ennek az okát nem nagyon tudjuk...
Íme egy megtermékenyült és egy még fiatal virág:


A növény évelő, tőlevélrózsás (bár ez a föld felszínén nem annyira egyértelmű, mint mondjuk egy kövirózsánál). Levele ölbefogottan összetett. Hogy ez mit jelent, azt inkább idézem Simon Tibor A magyarországi edényes flóra határozója c. könyvéből: tenyeresen összetett levél, amelynek levélkéi a közös nyél végén részben sugarasan állnak, részben pedig a gerinc két alsó megnyúlt ágán felfelé, egymás mellett fejlődnek." Így talán kicsit nehéz felfogni, de ha megnézünk egy hunyor vagy peónia levelet, egyértelműbbé válik a dolog. Akinek egyáltalán fontos ez... Itt most csak egy ilyen nem túl szép, kissé sérült levélen tudom bemutatni:


A fekete hunyor azért kapta ezt a nevet, mert a gyökere fekete. Vagyis hát, én inkább úgy mondanám, hogy elég sötét színû...


A levelek áttelelnek, és akkor száradnak le, amikor tavasszal az új levelek kihajtanak. Itt látható néhány növény a tavalyi levéllel, amelyet a vastag hótakaró a földhöz lapított a Raxon (férjem fotója):


A virág nagyon korán nyílik. Bár azt is lehet mondani, hogy nagyon későn, nézőpont kérdése. Enyhe teleken, vagy meleg helyre betéve egy cserepes növényt, karácsonyra kivirágzik, innen a karácsony rózsája név. Angliában mindenképpen virágozni szokott karácsonyra. Itt, egy szomszédos kertben van egy példány kiültetve, amit régóta figyelgetünk, pár napja láttuk, hogy már az is bimbós.
A virágszár alján láthatók még sokáig a rügypikkelyek, amelyek a virágrügyet védték, amíg erre szükség volt:


Hazánkban a fekete hunyor – sajnos – nem honos, legközelebb a Bécs melletti Raxon látható nagy tömegben, ha az ember kora tavasszal megy, közvetlen hóolvadás után. Ezt most itt a férjem néhány képével fogom illusztrálni, mi ugyanis már többször voltunk tavasszal a Raxon hunyornézőben. Márciustól május elejéig – hóviszonyoktól függően – lehet látni nagyon szép példányokat. Nem sokkal megy az erdőhatár fölé, inkább a fenyvesek ritkásabb részein illetve szélén él. Az erdőirtások helyén igen jól szaporodik.
Ez a kép 2007 március 15-én készült:


ez pedig 2009 május elsején:


Íme egy szép, már termést érlelő csokor:


Néhány szó a tartásáról:
Kertben állítólag nincs sok baj vele, de ajánlatos laza, humuszos, üde talajba ültetni. És ha jól emlékszem, a kedvenc újságomból, a Kertbarát magazinból valamikor azt tanultam, hogy ha barnulni kezdenek virágzás idején a levelek, akkor mindenképp tőből vágjuk le őket, mert különféle gombás fertőzések "melegágyai", amibe aztán a növény is belepusztulhat. Erre különösen hideg és nagyon nedves, csapadékos időben érdemes odafigyelni. Mivel fenyőerdők szélén él, én azt gondolom, hogy a talajba kevert (esetleg már komposztált) fenyőtűt szeretheti.

Cserépben is tartható, de én már egy növényt sikeresen elpusztítottam, azóta is nagyon fáj érte a szívem, és erre a másodikra igyekszem nagyon vigyázni. Azt gondolom, hogy télen nagyon csínján kell bánni az öntözéssel, és ha kint hagyjuk a cserepes növényt a szabadban, akkor különösen vigyázni kell arra, hogy ne legyen vizes a talaja. Azt hiszem, én itt hibáztam el tavaly télen, amikor már három éve sikeresen neveltem és virágoztattam karácsonyra. Az SRGC fórumon olvastam azt a véleményt, hogy érdemes nagy edényben nevelni, mert nem szereti, ha a vaskos gyökereit begyömöszöljük egy szűk cserépbe, arról nem is beszélve, hogy tápanyagigényes növény, valamint nagyobb edényben a talajklíma is kiegyenlítettebb.

És végül a két kedvenc képem búcsúzóul (szintén a párom készítette 2007 március 15-én).
Tél végén nekem kimondhatatlanul boldogító látvány egy ilyen virág a napsütésben.




És köszönöm Nyőzőnek a kérdést és az ötletet a lámpával való megvilágításhoz!


20 megjegyzés:

Nyözö írta...

Kedves Kata!
Köszönet az írásért - nagyon alapos volt és érdekes, szépséges képekkel illusztrálva! Külön örülök a rejtett tippnek, hogy merrefelé lehet fotózni ilyen szépségeket -- remélem tavasszal mi is felkerekedhetünk egy kis hunyorfotós túrára.

Művelt Kert írta...

Kedves Kata! Az a 2009-es kép valami elképesztően érdekes, színes! Azokban a napokban találtam egy kerítésre akasztott szatyorban Helleborust, amikor ezt a bejegyzést írtad. Egyik kedves szomszédunk ásott ki egy virágzó tövet, így jól jött a leírás az igényeiről. Tartottam tőle, hogy hamar elpusztul a nem túl szerencsés időpontban bolygatás miatt, de ezidáig él, szépen kinyitotta a bimbóit is, pedig csak virágcserépbe tudtam ültetni, mert közben nagyon fagyos lett az idő.

Unknown írta...

Szia.
Múlt hét végén voltunk a Rax-on és már nyílnak a virágok. Nagyo szép! Köszi a részletes leírást.
E

Unknown írta...

Kedves Kata! Féltve hoztam haza az OBI-ból,de már régóta szerettem volna nevelni fekete hunyort,köszönöm a segítséged. A leírásod alapos és részletes,azt gondolom a többi az én dolgom,bízom benne,hogy sikerül.Köszönöm!Üdvözöllek és munkádhoz jó egészséget és sok örömet kívánok:Zsóka.

Józsa Kata írta...

Kedves Zsóka! Drukkolok Neked, hogy sok örömed teljen benne! Ha bármilyen tapasztalatot szerzel vele, szívesen meghallgatom.
Sok szép virágot kívánok!
Kata

Riana írta...

Szia Kata!
2 hete a Budakeszi vadaspark környékén kirándultunk a gyerekekkel. Akkor láttam életemben először hunyort. A virága annak zöld színű volt. Nagyon szép, és érdekes növény. :)

Névtelen írta...

Köszönet a feket hunyorról szóló írásért és képekért.
Most vettem egy tövet, remélem, szépen fog viríteni, bár elég napos helyre ültettem, de nyáron majd árnyékolni fogom.

Névtelen írta...

Mátrában Lilafüred közelében lehet fekete hunyort találni a hegyoldalakon. Honosnak tekinthető.

Névtelen írta...

Mátrában vagy Lillafüreden?Lillafüred a Bükkben van....

Névtelen írta...

Nálunk a kertben van egész évben ÉK fekvés vagyis félárnyék! Kutya baja, sőt már a "gyerekek" is vannak! Jó vízáteresztő a talaj, és egy bokor védelmében ( észak felől védett)csak délelőtt süti a nap. Kb az anya tövet 5-6 éve vettem, aztán a hideg elmúltával kiültettem. Egyre több virágot hoz, szép nagy.

Névtelen írta...

Szia! Mi most érkeztünk haza Dobogókőről, és ott láttam sokat belőle. Nagyon megtetszett, de nem tudtam mi is ez a növény. Így találtam rá az írásodra, köszönöm, sokat megtudtam róla.

Józsa Kata írta...

Szia. Örülök, hogy idetaláltál. De az igazság az, hogy Dobogókőn fekete hunyort nem láthattál, mert ott nem él, legfeljebb kertben. Azt hiszem, csak a pirosló hunyort láthattad ott, annak barnás bordó színű a virága.

honkla írta...

Kedves Kata
Nekem évek óta van egy szép nagy bokrom,Anyukám ültette,és nem szólt,úgy vettem észre ,és azt hittem nem jól látok, télen a hóban nyíló virág? ilyen nincs,és elmeséltem neki, akkor mondta hogy néhány évvel ezelőtt ültette nekem. Minden télen virágzik, és csodaszép !! Üdv Klári Harkányból

Józsa Kata írta...

Kedves Klári, biztos gyönyörû, nagyon örülök, ha ilyet hallok. Kívánom, hogy még sok-sok évig teljen benne örömed!

Névtelen írta...

A budakeszi erdőben nyíló zöld virágút, azt hiszem, kisvirágú hunyornak hívják (benne van a Jávorka - Csapodiban). Nagyon kedves növény, gyönyörű zöldek a "szirmai". Most nyílik, épp ma mentem ki megnézni.

Nyözö írta...

Hm, látod ennyi idő telt el, hogy nekem is lett hunyorom! Többek között eme post hatására is... :)

Márta néni azéris írta...

a Bükkben a Vöröskő forrás környékén sok van, és nagyon szépek.

Józsa Kata írta...

Magyarországon nem honos. Az valami más faj lehet.

Unknown írta...

Most vásároltam, bent maradjon vagy kiültetése tavasszal legyen? Segítséget kérnék.

Józsa Kata írta...

Kint tartsa a szabadban, lakásban max. néhány napig, és március folyamán, ha nem fagyos a talaj, és nem is jeleznek komolyabb fagyokat, ültesse ki!