Kedves Vendég!
Köszönöm érdeklődését, remélem tetszeni fog, amit itt talál. A szöveg saját szerzeményem, úgyszintén a képek nagy része is, kivéve néhányat, amelyeket a férjem, Zoltán Ferenc készített. Kérem, ne használja őket az engedélyünk nélkül!

2010. augusztus 25., szerda

Magoncok át- és kiültetése – 1

Ez is a nyár végi teendôimhez szokott tartozni. A tavasszal csírázott magoncok közül az erôteljesebb növekedésûeket (pl. Cortusa matthioli) már egyszer tûzdeltem májusban, de azokat, amelyek lassabban nônek nem szoktam májusban átültetni, mert a közeli kánikula megöli ôket. Ezzel már néhány esetben megjártam. Így augusztus végén, amikor legalább az éjszakák már hûvösek, átültetem, vagy nagyobb cserépbe, vagy a végleges helyükre, valamelyik minikertbe. Most egyszerre kevés idôm van, úgyhogy tegnap csak kétfélével tudtam foglalkozni. Kint a ládákban még egy csomó más is várakozik.

Hepatica nobilis ssp. americana (májvirág, Amerikai alfaj)

A tavasszal csírázott magonc most így néz ki:


Itt van egy tavalyi és egy idei magonc, nagyobb cserépbe ültetve. Ebben fognak telelni.


Egy másik másodéves magonc a gólya társával az "árnyéki kertben" (errôl majd késôbb) kapott helyet:


Ahogy már régebben is írtam, a májvirág elsô évben csak sziklevelet hoz, ezzel telel át, és csak a második évben fejlôdnek valódi levelek. Tudok ugyan kivételes esetekrôl is, de általában így van.


Cortusa matthioli 'Alba' (szívlevelû nyakperecfû)

Árnyéki évelô növény, "normálisan" ciklámen színû a virága, de ez állítólag fehér. Egy norvégiai kertbôl jött a mag tavaly ôsszel. Túl korán vetettem a magot, és már akkor kicsírázott egy csomó, amelyek aztán télen elpusztultak. De tavasszal újak csíráztak, és májusban már egyszer tûzdeltem, azóta szépen fejlôdtek:


Egy ilyen növénykét szintén abba a bizonyos "árnyéki kertbe" ültettem:


Ez egy olyan virágláda, a korlátra szerelve, amelyet egy cserépben élô nagylevelû hárs (Tilia platyphyllos) árnyékol a déli tûzô naptól, és csupa árnyékkedvelô fajok élnek benne, kivéve az egyik, már kissé napsütötte sarkát, ahol a korábban már mutatott Dodecatheon tenyészik két éve. De ô virágzás után, nyár közepén visszahúzódik. A többi lakók: erdei ciklámen (Cyclamen purpurascens), törpe árnyékliliom (Hosta lancifolia 'Minima'), egy kis rózsaszín, bókoló virágú szellôrózsa (Anemone nemorosa 'Westwell Pink'), egy régebbi, véletlenül odakerült májvirág magonc, valamint a két új jövevény.


Az elôtérben még egy cukorsüveg fenyô (Picea glauca 'Conica') látható, akit a déli forróságtól szintén véd egy kicsit a hársfa, 

Nincsenek megjegyzések: