Kedves Vendég!
Köszönöm érdeklődését, remélem tetszeni fog, amit itt talál. A szöveg saját szerzeményem, úgyszintén a képek nagy része is, kivéve néhányat, amelyeket a férjem, Zoltán Ferenc készített. Kérem, ne használja őket az engedélyünk nélkül!
Ha kérdése van, fölteheti, igyekszem legjobb tudásom szerint válaszolni, és kérem, hogy Ön is erőltesse meg magát egy köszönöm erejéig. Nem esik jól, ha azt sem tudom, megkapta-e a válaszomat.
Jó szórakozást kívánok, látogasson el ide máskor is!
Kata

JÓ TUDNI: a szövegben a bordó színű részek linkek! Más oldalakhoz, képekhez, stb. vezetnek.

2010. augusztus 25., szerda

Magoncok át- és kiültetése – 1

Ez is a nyár végi teendôimhez szokott tartozni. A tavasszal csírázott magoncok közül az erôteljesebb növekedésûeket (pl. Cortusa matthioli) már egyszer tûzdeltem májusban, de azokat, amelyek lassabban nônek nem szoktam májusban átültetni, mert a közeli kánikula megöli ôket. Ezzel már néhány esetben megjártam. Így augusztus végén, amikor legalább az éjszakák már hûvösek, átültetem, vagy nagyobb cserépbe, vagy a végleges helyükre, valamelyik minikertbe. Most egyszerre kevés idôm van, úgyhogy tegnap csak kétfélével tudtam foglalkozni. Kint a ládákban még egy csomó más is várakozik.

Hepatica nobilis ssp. americana (májvirág, Amerikai alfaj)

A tavasszal csírázott magonc most így néz ki:


Itt van egy tavalyi és egy idei magonc, nagyobb cserépbe ültetve. Ebben fognak telelni.


Egy másik másodéves magonc a gólya társával az "árnyéki kertben" (errôl majd késôbb) kapott helyet:


Ahogy már régebben is írtam, a májvirág elsô évben csak sziklevelet hoz, ezzel telel át, és csak a második évben fejlôdnek valódi levelek. Tudok ugyan kivételes esetekrôl is, de általában így van.


Cortusa matthioli 'Alba' (szívlevelû nyakperecfû)

Árnyéki évelô növény, "normálisan" ciklámen színû a virága, de ez állítólag fehér. Egy norvégiai kertbôl jött a mag tavaly ôsszel. Túl korán vetettem a magot, és már akkor kicsírázott egy csomó, amelyek aztán télen elpusztultak. De tavasszal újak csíráztak, és májusban már egyszer tûzdeltem, azóta szépen fejlôdtek:


Egy ilyen növénykét szintén abba a bizonyos "árnyéki kertbe" ültettem:


Ez egy olyan virágláda, a korlátra szerelve, amelyet egy cserépben élô nagylevelû hárs (Tilia platyphyllos) árnyékol a déli tûzô naptól, és csupa árnyékkedvelô fajok élnek benne, kivéve az egyik, már kissé napsütötte sarkát, ahol a korábban már mutatott Dodecatheon tenyészik két éve. De ô virágzás után, nyár közepén visszahúzódik. A többi lakók: erdei ciklámen (Cyclamen purpurascens), törpe árnyékliliom (Hosta lancifolia 'Minima'), egy kis rózsaszín, bókoló virágú szellôrózsa (Anemone nemorosa 'Westwell Pink'), egy régebbi, véletlenül odakerült májvirág magonc, valamint a két új jövevény.


Az elôtérben még egy cukorsüveg fenyô (Picea glauca 'Conica') látható, akit a déli forróságtól szintén véd egy kicsit a hársfa, 

Nincsenek megjegyzések: