Kedves Vendég!
Köszönöm érdeklődését, remélem tetszeni fog, amit itt talál. A szöveg saját szerzeményem, úgyszintén a képek nagy része is, kivéve néhányat, amelyeket a férjem, Zoltán Ferenc készített. Kérem, ne használja őket az engedélyünk nélkül!
Ha kérdése van, fölteheti, igyekszem legjobb tudásom szerint válaszolni, és kérem, hogy Ön is erőltesse meg magát egy köszönöm erejéig. Nem esik jól, ha azt sem tudom, megkapta-e a válaszomat.
Jó szórakozást kívánok, látogasson el ide máskor is!
Kata

JÓ TUDNI: a szövegben a bordó színű részek linkek! Más oldalakhoz, képekhez, stb. vezetnek.

2011. március 30., szerda

Vad tulipánok


Háromféle vad, vagy más néven botanikai tulipánt nevelgetek a "kertünkben". Tavaly az egyiket már részletesen bemutattam, ez a Tulipa tarda, vagy kétszínű tulipán, ő virágzik legkésőbben a három közül, most, amikor a másik kettő már javában nyílik, még alig bimbós.

Botanikai tulipánoknak nevezik összefoglalóan a termesztésben elterjedt vad fajokat és hibridfajtáikat. Jellemző rájuk, hogy az egész növény, és így a virág is jóval kisebb, mint a nemesített kerti tulipánok, és korábban is virágoznak. Ezeket, amiket én itt edényekben tartok, nem is igen láttam kertekben nálunk, pedig lehet kapni ősszel a hagymájukat speciális termesztőknél. Én a Kertészeti egyetemen rendezett őszi dísznövény vásárokon szereztem be őket.

A most következő két faj nemcsak ABC sorrendben, hanem virágzási idő szerint is így követi egymást:


Tulipa dasystemon


Magyar neve egyelőre nincs. Én azt hiszem (de nem találtam rá sehol megerősítést), hogy a dasystemon vastagporzójút jelent. A dasy- jelentése a latin nevekben vastag (bár azt hiszem, nem latin eredetű szó), a -stem- pedig a porzóra szokott vonatkozni, de a latin szótár szerint a stemma szalagot jelent. Mondjuk, ha a porzószálakat nézem, azok valóban elég vaskosak... Nem folytatom :)
Sokszor keverik a fent említett kétszínű tulipánnal (Tulipa tarda), de ez egy különálló faj. Alapvető különbségek (saját megfigyelésem szerint): a virág tiszta sárga belül, nincs a lepellevelek csúcsán fehér árnyalat; a levelei szélesebbek, mint a kétszínű tulipánéi, nem fényesek, és csak kettő van belőlük, míg ez utóbbinak 3-5 (7) fényes levele van; legalább 2-3 héttel korábban virágzik, mint a Tulipa tarda. Ezen kívül leírás szerint (Martyn Rix & Roger Phillips: The Bulb Book, 1981) a Tulipa dasystemon hagymapikkelyei gyapjasak a hagyma csúcsánál, míg a Tulipa tarda hagymapikkelyei teljesen csupaszok. Ezt a gyapjasságot egyelőre sajnos nem tudom ellenőrizni. A hagymákat ugyanis már vagy 3 éve vettem, beültettem az egyik minisziklakertbe és azóta ott vannak, egyelőre nem is szándékozom átültetni. Sajnos annak idején nem fotóztam le. És ha már a különbségeknél tartok, a most bemutatott faj talán kissé kényesebb, mint a kétszínű tulipán, ez is saját tapasztalat.
A lepelleveleken kívül szürkés-zöldes árnyalat van, általában úgy, hogy a belsőkön csak egy csík, a külsőkön pedig széles sáv, így a virág, ha becsunkódik, inkább zöldesszürke színű, ahogy a jobboldali képen látható. Csak napsütésben nyílnak ki a virágok, tehát érdemes olyan helyre ültetni, ahol minél több napfény éri. Ezen a képen az is látszik, hogy a levelek viszonylag szélesek és laposak. A hosszúságuk nagyjából akkora, mint a virágszár magassága.

Ez a kis tulpán Közép-Ázsiában honos, elsősorban a Tien Shan és a Pamir Alai területén, 2000 m fölötti magasságokban él (mondják a fenti szerzők). Élőhelyén a nyár elég száraz, a tél pedig nagyon hideg. Nálunk jól bírja a 15 cm mély, közönséges balkonládában, úgy, hogy télen igyekszem teljesen szárazon tartani, nyáron kap vizet, de nem túl sokat, mert abban a ládában olyan növényeket tartok, amelyeknek nem sok víz kell meleg időben: októberi varjúháj (Sedum sieboldii), mongolkőrózsa (Orostachys), változékony dohánygyökér (Lewisia cotyledon), gombafű (Androsace sarmentosa), krókuszok és az idéntől egy feltámadásnövény (Lewisia rediviva). Tavasszal viszont sokat öntözöm, amíg neki vannak levelei, a többiek pedig virágoznak.


Ahogy már említettem, speciális termesztőktől meg lehet vásárolni a hagymáját, és nemcsak balkonládába, hanem sziklakertbe, vagy olyan helyre, ahol jól érvényesül a szépsége, nagyon tudom ajánlani. Van valami különleges illata, inkább érdekesnek nevezném, és csak közelről lehet érezni, bár napsütésben elég erős.
Hagymáról nálam még eddig nem szaporodott, ellentétben a Tulipa tarda-val, amely rengeteg sarjhagymát fejleszt minden évben, és ezek egy-két év múlva virágoznak.


Tulipa turkestanica – turkesztáni tulipán (meglepő módon)

Méretében hasonló az előző két fajhoz, de a habitusa és a virága is kicsit más. A virágok nagyon szépek, a leplek belül fehérek, csak a tövüknél sárgásak, kívül ugyanolyan zöldes sávozás van rajtuk, mint a T. dasystemon esetében. Viszont a porzók vörösesek, legalábbis a csúcsukon.

Az előző fajoktól eltér abban is, hogy egy száron több virág is fejlődik:


A virágok szintén csak napon nyílnak ki, de azért eső után is nagyon szeretem őket:


A levelek általában hosszabbak, mint a virágszár, kicsit ide-oda csavarodnak, és nem is olyan laposak, hanem középen egy kissé "árkosak". A színük is szürkésebb zöld, mint az előző két fajé, de ez jobban is illik a fehér virágokhoz. Két levele van.

Ugyanonnan származik, mint az előző faj, tehát Közép-Ázsiából, 1800 és 2500 m közötti magasságban él, sziklagyepekben, köves lejtőkön. Túl sok tapasztalatom még nincs vele. Egyszer régebben már vettem hagymákat, virágoztak is, de aztán átrendeztem azt a ládát és valahogy elkallódtak a hagymái. Tavaly ősszel megint vettem, és le is fotóztam. Ilyen szép vörösesbarnák, és csak kb. 1,5 cm átmérőjűek:


A telet jól átvészelte egy 20 cm mély cserépben, az erkélyen lévő faládában, amely buborékos fóliával volt letakarva. Nyáron állítólag teljesen szárazon kell tartani.

Nem tagadom, hogy, bár a növény kissé kusza habitusú, és meg is kell támasztani, hogy ne dőljön erre-arra, valahogy mégis ő a kedvencem a három faj közül.




3 megjegyzés:

Művelt Kert írta...

Kedves Kata! Nagyon szeretem a hagymás bejegyzéseidet. Olyan izgalmas, hogy ilyenkor mindenféle pompás színekben nyílnak a "semmiből". És nem győzöm csodálkozással, hogy megint csak az erkélyeden edényben élő növényeket mutatsz. Jól érezhetik magukat.

Ezúton szeretnék küldeni neked "Egy jó szót" az "Én szappanos világom" szerzője indította játékban: http://eszterszappan.blogspot.com/2011/03/az-egy-jo-szo-jatek-margojara.html
Kívánok sok további "jó szót" a játékon kívül is!

Eszter

Nyözö írta...

Hm, ezek csodaszépek! Megértem, hogy a turkesztáni tetszik leginkább, valahogy én is így vagyok ezzel, bár ugye még csak a képeitek alapján ismerhetem őket. Talán azért is szimpatikusabb, mert ez a "kevésbé tulipán tulipán", így van valami egzotikus szépsége... De azért a másik fajták is szemet gyönyörködtetőek!

Edit írta...

Csodásak ezek a röpködő fejecskék, gratula